Słynne wiaty na linii Warszawa-Otwock w rejestrze zabytków

Szczęśliwy finał głośnej sprawy związanej z przystankami kolejowymi na trasie Warszawa – Otwock. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, pani Barbara Jezierska, zdecydowała o wpisaniu siedmiu przystanków kolejowych do rejestru zabytków, są to stacje: Wawer, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów oraz Świder. Swoją decyzję Konserwator argumentowała m.in. następująco:

„Przedmiotowy zespół wiat wraz z budynkami poczekalni to przykład zastosowania finezyjnej architektury modernistycznej w obiekcie kolejowym, o świetnie zachowanych proporcjach, przy zastosowaniu gry kształtów oraz skromnej dekoracji architektonicznej. Zaprojektowany został z niezwykłą dbałością o szczegóły estetyczne o czym świadczyć może specjalnie zastosowane liternictwo tablic kierunkowych. Wszystkie obiekty wyróżniają się funkcjonalnością i prostotą (zgodnie z ideą architektury modernistycznej) – co decyduje o walorze artystycznym zespołu.” Do lektury całości zapraszam na stronę WMKZ

Pomysł wyburzenia wiat podała do wiadomości publicznej spółka PKP Polskie Koleje Państwowe w marcu tego roku. Spotkało się to z oburzeniem zarówno znawców architektury, jak i społeczeństwa. Warto przypomnieć, że 10 lat temu PKP dokonało podobnej operacji na linii Warszawa – Mińsk i na miejscu świetnej, modernistycznej architektury postawiła blaszane przystanki, które dziś są już w opłakanym stanie, pomazane i zardzewiałe. 

W PKP decyzje podejmują niezbyt wyrafinowani ludzie przez to ta spółka jest po prostu niebezpieczna. Ciekawe, czy podtrzymają swoją decyzję o wyburzeniu Dworca Centralnego po Euro 2012. Mam szczerą nadzieję, że rozpoczynający się właśnie „lifting” dworca sprawi, że również nieprzekonana do niego część społeczeństwa zmieni swoje nastawienie i Centralny pozostanie.

Zdjęcie dzięki uprzejmości WMKZ

www.pdf24.org    Send article as PDF   
Pin It

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *